Ostrzeżenie o oszustwach w internecie
1. Oszustwo na inpost. Nigdy nie podawaj danych z karty !!!
Jak działają oszuści:
Po wystawieniu przedmiotów na sprzedaż, odzywają się bardzo szybko potencjalni zainteresowani zakupem. Oferują chęć zakupu danych przedmiotów, zamawiając kuriera. Jedyną rzeczą, jaką ma zrobić sprzedający, to na spakować paczkę dla kuriera i wejść w link, który ma doprowadzić do tego, że sprzedający otrzyma płatność z góry za przesyłkę.
Wspomniany wcześniej link prowadzi do fałszywej strony, która z InPostem nie ma nic wspólnego. Jest wyłącznie stylizowana w taki sposób, by przypominała stronę firmy kurierskiej. Nie należy klikać w żaden link ani podawać danych karty płatniczej w celu otrzymania pieniędzy za sprzedawany towar.
Przykładowa fałszywa instrukcja dla sprzedającego:
- Najpierw pomyśl, potem… nie rób!
Chcesz sprzedać swój towar za pomocą popularnego serwisu internetowego np. OLX? Wystawiasz ogłoszenie o sprzedaży przedmiotu. Kupujący kontaktuje się z Tobą
za pomocą komunikatora np. WhatsApp i wykazuje zainteresowanie kupnem przedmiotu. Dostajesz od niego gotową instrukcję:
Uważaj! To oszustwo, link prowadzi do fałszywej strony, na której masz ujawnić dane swojej karty płatniczej.
- Nie klikaj!
Oszuści wykorzystają każdą okazję, żeby nakłonić Cię do przekazania danych Twojej karty płatniczej czy danych do logowania do bankowości internetowej. Mogą poprosić Cię o hasła, kody z wiadomości SMS od banku. Dla nich nie jest istotne, czy sprzedajesz przedmioty, czy je kupujesz. Przestępcom chodzi o przejęcie Twoich danych, by móc Cię okraść. Jeśli nie będziesz postępował według oczekiwań oszustów – 1:0 dla Ciebie!
- Zadbaj o to, na co masz wpływ
Bądź uważny i ostrożny w tym, gdzie kupujesz. Jeśli Twoja intuicja podpowiada Ci, że przedstawiona okazja jest podejrzana – wycofaj się z niej. Przed transakcją sprawdź opinie o sklepie i o sprzedającym. Sprawdź także, gdzie ewentualnie będziesz mógł złożyć reklamację oraz w jaki sposób będziesz mógł skontaktować się ze sprzedającym w razie napotkanych problemów.
3. Oszustwo na "Netfliksa"
Ostrzegamy przed kolejną odsłoną manipulacji przestępców stosowanej wobec Klientów Banków.
Pod pretekstem zawieszenia konta u powszechnie znanego dystrybutora filmów Netflix, oszuści nakłaniają potencjalną ofiarę do przekazania danych umożliwiających dokonanie oszukańczych transakcji kartowych.
Oto jeden z przykładów tego typu fałszywej wiadomości:
Co prowadzi do utraty pieniędzy?
3 x „P”
- Postępowanie wg zaleceń oszustów (na to liczą)
- Pośpiech (w końcu czas to pieniądz)
- Przepisywanie zawartości kodów SMS z wiadomości z Banku (przestępcy liczą na to, że nie doczytasz treści wiadomości z Banku, nie zastanowisz się nad tym na co wyrażasz zgodę i, że podasz wszystko o co Cię poproszą na fałszywej stronie).
Pamiętaj, że:
- to Ty masz wpływ na to co zrobisz z fałszywą wiadomością (e-mail czy SMS);
- od Ciebie zależy gdzie i komu ujawnisz informacje o sobie czy o swoich produktach
- to Ty masz „klucze” do swoich pieniędzy w Banku!
Koniecznie zapoznaj się z ostrzeżeniami Związku Banków Polskich:
www.zbp.pl/dla-klientow/bezpieczne-bankowanie/bezpieczne-zakupy-przez-internet