1. Oszustwo na inpost.

Nigdy nie podawaj danych z karty !!!

Jak działają oszuści:

Po wystawieniu przedmiotów na sprzedaż, odzywają się bardzo szybko potencjalni zainteresowani zakupem. Oferują chęć zakupu danych przedmiotów, zamawiając kuriera. Jedyną rzeczą, jaką ma zrobić sprzedający, to na spakować paczkę dla kuriera i wejść w link, który ma doprowadzić do tego, że sprzedający otrzyma płatność z góry za przesyłkę.

Wspomniany wcześniej link prowadzi do fałszywej strony, która z InPostem nie ma nic wspólnego. Jest wyłącznie stylizowana w taki sposób, by przypominała stronę firmy kurierskiej. Nie należy klikać w żaden link ani podawać danych karty płatniczej w celu otrzymania pieniędzy za sprzedawany towar.

Przykładowa fałszywa instrukcja dla sprzedającego:

 

 

2. Oszustwo na OLX 

Najpierw pomyśl, potem… nie rób! 

Chcesz sprzedać swój towar za pomocą popularnego serwisu internetowego np. OLX? Wystawiasz ogłoszenie o sprzedaży przedmiotu. Kupujący kontaktuje się z Tobą

za pomocą komunikatora np. WhatsApp i wykazuje zainteresowanie kupnem przedmiotu. Dostajesz od niego gotową instrukcję:

 

Uważaj! To oszustwo, link prowadzi do fałszywej strony, na której masz ujawnić dane swojej karty płatniczej.

 Nie klikaj!  

Oszuści wykorzystają każdą okazję, żeby nakłonić Cię do przekazania danych Twojej karty płatniczej czy danych do logowania do bankowości internetowej. Mogą poprosić Cię o hasła, kody z wiadomości SMS od banku. Dla nich nie jest istotne, czy sprzedajesz przedmioty, czy je kupujesz. Przestępcom chodzi o przejęcie Twoich danych, by móc Cię okraść. Jeśli nie będziesz postępował według oczekiwań oszustów – 1:0 dla Ciebie!

  • Zadbaj o to, na co masz wpływ

Bądź uważny i ostrożny w tym, gdzie kupujesz. Jeśli Twoja intuicja podpowiada Ci, że przedstawiona okazja jest podejrzana – wycofaj się z niej. Przed transakcją sprawdź opinie o sklepie i o sprzedającym. Sprawdź także, gdzie ewentualnie będziesz mógł złożyć reklamację oraz w jaki sposób będziesz mógł skontaktować się ze sprzedającym w razie napotkanych problemów. 

 

3. Oszustwo na "Netfliksa"

Ostrzegamy przed kolejną odsłoną manipulacji przestępców stosowanej wobec Klientów Banków.

Pod pretekstem zawieszenia konta u powszechnie znanego dystrybutora filmów Netflix, oszuści nakłaniają potencjalną ofiarę do przekazania danych umożliwiających dokonanie oszukańczych transakcji kartowych.

Oto jeden z przykładów tego typu fałszywej wiadomości:

 

Co prowadzi do utraty pieniędzy?

3 x „P”

  • Postępowanie wg zaleceń oszustów (na to liczą)
  • Pośpiech (w końcu czas to pieniądz)
  • Przepisywanie zawartości kodów SMS z wiadomości z Banku (przestępcy liczą na to, że nie doczytasz treści wiadomości z Banku, nie zastanowisz się nad tym na co wyrażasz zgodę i, że podasz wszystko o co Cię poproszą na fałszywej stronie).

Pamiętaj, że:

  • to Ty masz wpływ na to co zrobisz z fałszywą wiadomością (e-mail czy SMS);
  • od Ciebie zależy gdzie i komu ujawnisz informacje o sobie czy o swoich produktach
  • to Ty masz „klucze” do swoich pieniędzy w Banku!

Koniecznie zapoznaj się z ostrzeżeniami Związku Banków Polskich: 

www.zbp.pl/dla-klientow/bezpieczne-bankowanie/bezpieczne-zakupy-przez-internet

Korzystając z kart bankomatowych należy pamiętać o:

  • nie zapisywaniu numeru PIN;
  • nie trzymaniu numeru PIN i karty w jednym miejscu;
  • nie udostępnianiu numeru PIN i karty innym osobom;

Zgubiona lub skradziona karta bankomatowa?

Fakt taki należy niezwłocznie zgłosić telefonicznie: +48 22 515 31 50 lub +48 828 828 828 czy też osobiście w dowolnej jednostce Spółdzielczej Grupy Bankowej lub Banku Spółdzielczego. Im szybciej zastrzeżesz utraconą kartę, tym mniejsze jest prawdopodobieństwo wystąpienia strat, powstałych w wyniku jej nieuczciwego wykorzystania!